Momentálně opravuji poruchu na vlastní vodárně, která byla postavena v roce 1926 a sloužila celkem bez potíží. Vodovod tlačil vodu do výšky 74 m a dálky 295 m. Ale v noci z 2. na 3. června 2016 došlo k poruše – únavou materiálu praskl úchyt táhla na čepu excentru.

Bylo třeba zastavit kolo, zajistit jej protažením kulatiny a následně se snažit demontovat úchyt táhla. Bohužel se nezdařilo demontovat pouze úchyt, musel jsem tedy vynést k autu celý úchyt včetně táhla a plunžru. Vodárnu přesto stojí za to udržovat – jedná se o poslední provozuschopný vodovod v oblasti Českého Dubu, který je hnaný vodním kolem.

Historická technika těžkého průmyslu v drtivé většině končí ve šrotu, především z důvodu přítomnosti barevných kovů. A technika, která se z nějakého důvodu sešrotování vyhne, zdaleka není v ideálním stavu.

Včera jsem navštívil v Ostravě oblast Dolních Vítkovic, kde se v bývalém areálu dolu Hlubina nachází dochovaná strojovna, která skrývá torzo elektrického těžního stroje opatřeného těžním motorem výroby Akciové společnosti, dříve Škodových závodů v Plzni. Motor je o výkonu 1500 kW, opatřený budičem.